Surf Camp!!

7 days catching those waves =)

all seasons in one day 20 °C

Mandag var det tidlig opp, klokken 06.30, for aa komme oss av gaarde til Surf Campen vi har droemt lenge om! Me ble hentet av instruktoeren Chaplin i Surf Camp bussen :)

Det tok ca. to timer aa komme til bygden Gerroa, kor Seven Mile Beach ligger, altsaa vaar surfestrand. Denne dagen var det overskyet og ikkje saa veldig varmt, saa da beskjeden om at badetoeyet og vaatdraktene skulle paa, var ikkje alle saa hoeye i hatten. Me kom oss av gaarde til stranden for vaar fosrste surf lesson, og ble tildelt surfebrett. Og dere tenker kanskje at me sag riktig saa fancy ut med vaare vaatdrakter og soete surfebrett? Neida, det gjorde me nok ikkje.. Me fikk tildelt stoooore surfebrett, som me saavidt klarte aa baere!! Og me gikk og stumpet i sanden for aa proeve aa la vaere aa miste de dyrebare surfebrettene. For jo stoerre brett man har, desto lettere er det aa staa paa det.. Men det skal ikkje skjules at det er lettere sagt enn gjort! Chris, instruktoeren vaar, en skikkelig solbrun Aussie med blondt haar, laerte oss om vinden, tidevann, boelgene og alt det som paavirker surfingen.

Da me hadde blitt vist kordan man skulle komme seg opp paa brettet bar det ut i sjoen. Og det var ikkje saa helt enkelt, verken eg eller Hilde klarte aa staa skikkelig den foerste oekten :( Saa det ble mye nose dive paa oss, at vi landet i sjoen med nesa foerst, og det vannet var salt, det!!

Den andre oekten hadde me haapt ble bedre, men det var saa sykt med vaerskiftninger, det var regn, solskinn, masse vind, og da me kom ut paa boelgene igjen ble det serioest storm!! Det var helt sinnsykt!! Me klamret oss fast til brettene, mens det blaaste saa vannet foeyk "vegg i mellom", det regnet, og boelgene var stooooore!!! Det var kult i begynnelsen, men etter et kvarter - en halvtime var det saa iiiiiiiiiskaldt at dere aner ikkje!! Og det tok sin tid foer instruktoerene tok til vett og fikk oss opp derfra.

Tilbake i campen ventet heldigvis et varmt maaltid paa oss, og etter det gjekk eg (Linda), to norske gutter, Dani og Lars, samt tre tyskere opp paa den lokale puben. Hilde ble igjen i campen, hun var troett og foelte seg ikkje helt bra. Paa puben moette me to svensker, Johan og Daniel, saa det var greit aa mingle litt med andre nasjoner ogsaa :)

Tirsdag stod me opp litt foer 7 for aa spise brecky, som de kaller det her nede, altsaa frokost :) Deretter var det ned igjen paa stranden og proeve seg, og denne gangen gikk det kjempe bra baade for meg og Hilde, begge stod oppreist og surfet;) Det var kjempe goey!! Denne dagen var det kjempe fint vaer ogsaa :)

Hilde begynte aa foele seg litt daarlig, saa hun valgte aa staa over siste oekten denne dagen :( Og det paavirket tydeligvis meg ogsaa, for eg gjorde det kjempe daarlig, eg bare fightet boelgene hele tiden, og kom selvfoelgelig under de :( Men, men, slik gaar det!
Om kvelden koste me oss med god mat, og lokalt oel, og me stakk alle sammen paa puben senere. Puben, kalt the Fisherman's Pub, stenger klokken ti om kverdagene, saa me fekk ikkje vaert der saa lenge.. Me lo og tullet hele veien ned igjen til campen, saa me var absolutt ikkje klar for aa gaa til sengs :) Me satte oss ned og spilte musikk, pratet og ble kjent med de me ikkje hadde blitt kjent med tidligere, men Shaun, en av instruktoerene, kom og snakket til oss, fordi det egentlige skulle vaere stille paa omraadet klokken ti, og da var klokken over elleve :-o Saa eg, Johan, Lars, Daniel, en hollandsk gutt kalt Wouter og en australiener fant veien til en park i naerheten og satt der og tullet til klokken ble halv to.. Ooooops, paa tide aa gaa i seng!!

Onsdag kunne me sove til nesten ni, slik at me skulle vaere skikkelig uthvilte, men eg som la meg noksaa sent, var ikkje akkurat blant de uthvilte :( Me stakk og surfet klokken halv tolv, og eg som var inne i den daarlige surfeperioden min fortsatte der eg slapp -----> Nose diving all the time!! Hilde var med ned paa stranden og var tenkt til aa surfe, men hun ble saa daarlig at hun ikkje orket aa gaa ut i vannet, stakkar.. huff, eg hadde saa vondt av henne!!
Etter denne oekten foelte eg meg helt hjelpesloes, eg hadde null krefter igjen i kroppen min, saa derfor valgte eg aa skippe ettermiddagsoekten. Det var kjempe herlig, me slappet av og fikk tilbake kreftene vaare :) Om kvelden gjorde me egentlig ingenting, Hilde foelte seg ikkje bra, og me ble litt bekymret for turen til Byron Bay turen siden vi da skulle faa hard boards i stedet for soft boards, og siden det var saa langt vekke fra Sydney, og helt motsatt vei enn det me hadde planlagt aa reise til. Saa me snakket med Chris om det, og han forstod oss men mente at me burde go for it, men at me muligens kunne faa endre dato hvis me ville det. Og det passet jo oss kjempe bra, men etter litt research fant Chris og Shaun ut at det var alt for sent og ordne paa det, saa vi maatte bare reise.. :( Me la oss tidlig siden vi skulle opp tidlig dagen etterpaa, for aa surfe i soloppgangen!!!

Torsdag stod me opp klokken seks (!), og herlighet saa kaldt det var!!!!!!!!!!!!!!!! Serioest, det var saa sinnsykt freezing, at dere ikkje har peiling!! Det var helt grusomt aa faa paa seg de vaate vaatdraktene, saa me jogget ned til stranden for aa holde varmen. Hilde var med ogsaa saa det var kjempe bra gjort av henne!:D Sanden var iskald den ogsaa, saa det var en sann glede aa varme opp foer oekten. Me gjekk ganske fort ut i vannet siden det var saa kaldt, og det var veldig fint aa se paa soloppgangen <3

Men det gikk ikkje saa bra for meg denne dagen heller, litt bedre for Hilde heldigvis :) Hilde orket ikkje aa vaere med paa ettermiddagsoekten, men eg gir meg saa lett, eg var jo tross alt ikkje syk, saa eg tenkte eg skulle gi det en siste sjanse :) Det gikk sann passe, men me var alle sammen helt tappet for krefter og energi, saa eg tror alle sammen syntes det var deilig aa sette seg paa bussen tilbake til Sydney.

Da me ankom Sydney, var det pizza og oel pa Scubar, men eg og Hilde var ikkje der saa lenge, me gjekk for aa spise en skikkelig middag, foer me skulle gaa til bussen.
Me moette opp en god stund foer bussen gjekk, saa da kom me i snakk med en hyggelig hollender, som det viste seg at me skulle bo paa samme hostell i Byron Bay. Bussen gjekk fra Sydney klokken ti, og det var 12 lange timer paa bussen. Me sov store deler av tiden, men det var langt i fra kvalitetssoevn, og kaldt var det ogsaa!!

Skrevet av hildelinda 17:58 Arkivert i Australia Kommentarer (2)

Turister i Sydney =)

Lost i storbyen!

I dag, fredag, startet me dagen tidlig med aa gaa paa informasjonsmoete paa Work & Travel kontoret. Me fekk masse informasjon om bankkonto, betaling av skatt, og annen praktisk informasjon. Me har no faatt australske mobilnumre, saa hvis de er interesserte i det er det bare til aa gi en lyd :) Deretter fikk me informasjon om sikkerhet paa stranden, og ogsaa litt om Surf Camp, og i siget som me var meldte me oss paa Surf Campen mandag 06. oktober :) :)

Hilde har hatt kontakt med en jente som heter Lene paa facebook, saa me moette henne etter moetet. Hun har bodd i Sydney i 5 mnd, og hun tok oss med paa en omvisning i Sydney. Foerst saag me det beroemte Operahuset og Harbour Bridge. Me foelte oss litt naermere Australiafeelingen no, og det var digg aa endelig faa se det :) Etterpaa gjekk me til Darling Harbour som er havnen i Austalia. Der ligger ogsaa Sydney Aqarium og et Zoo, samt cafeer, restauranter og barer paa rekke og rad. Det var et veldig sjarmerendes sted, og et fint syn denne flotte vaardagen! Det er veldig varmt no i Sydney, for aa vaere tidlig vaar!!

Me maatte ta oss litt i nakken for fikse praktiske ting i forbindelse med jobb, bankkonto og slikt. Det er jo litt av grunnen til at me er her nede, for aa jobbe ogsaa :) Men det er jo veldig lett aa vaere litt for masse turister naar me kommer paa et nytt sted. Men no har me i hvertfall fikset det som trengs aa fikses, og me tenker ogsaa aa gaa og Wwoofe i den kommende tiden. Bokstavene staar for Willing Workers On Organic Farms, og det vil si at me jobber paa gaarder for kost og losji.

Men foer vi tenker paa det er det Surf Camp neste!!! :) :)

Skrevet av hildelinda 17:36 Arkivert i Australia Kommentarer (0)

Endelig framme!!!

- En lang flytur..

No sitter me paa hostellet i Sydney :) Me har hatt en veldig lang, men utrulig vellykka flytur :) Nesten ingen forsinkelser, og me har ogsaa blitt kjent med noen andre norske.

Det var helt grusomt aa si farvel til familien, baade heime og paa flyplassen.. Det er ikkje kver dag en reiser vekk for ni maaneder!! Men me kom oss gjennom det, og paa flyet til Koebenhavn bar det :) Paa grunn av daarlig vaer i London maatte me vente en liten stund foer vi kunne ta av. Men taalmodige som me er gikk det helt fint :) I London fikk vi i oss et varmt maaltid, foer vi hastet oss av gaarde til gaten. 20 minutter skulle det ta fra hovedbygningen til gaten, men tror nok de har maalt det i eldre menneskers hastighet, og da mener vi eldre!!:) Paa veien traff vi Heidrun, en jente fra Trondheim som Hilde har hatt kontakt med paa den populaere facebooken! Deretter kom det to andre fra Trondheim, som visstnok hadde litt bagasjeproblemer og andre problemer, men det ordnet seg vet dere!!

Eg (Linda) maa personlig si at eg ble litt skuffet over flyet. Hadde nok litt for hoeye forhaapninger om god benplass, og at tiden for aa breie seg endelig var inne.. Men neida!! Serioest, det var like trangt som paa et hvilket som helst charterfly til Syden, men det skal ha pluss for at flyet var litt lengre, liiiiiitegranne lengre :)
Maten var ogsaa som paa hvilket som helst annet fly.. Men vi hadde tv-skjaermer paa setet foran oss, saa da gikk det greit! Flyturen til Hong Kong tok 11,5 timer, og skjoennhetssoevn var det heller daarlig med.. Vi landet ca. klokken 11 Londonsk tid, klokken 17 Hong Kongsk tid. Saa da det endelig var blitt morgen, var det plutselig kveld igjen :( Vi var ikkje lenger en 1-1,5 time i Hong Kong, og da var det inn igjen paa flyet heading mot Sydney!!!!!!!
Vi saag litt film og proevde aa sove, og Hilde hadde den beste soevnen sin der, mens eg slet litt mer, eg hadde jo nettopp sovet..!!

Klokken 6.30 lokal tid landet vi i Sydney, og da var det allerede 18 grader!! Puh, litt varmt, litt tidlig!! Da var det aa hente bagasjen sin og finne representanten fra Work & Travel Company. Og vi fant han, eller han fant oss, litt lettere forvirret og stresset. Men han fikk no geleidet oss inn paa en buss til hostellet. Paa bussen traff vi en mann som var fra Norge, og han hadde planer om aa reise rundt i landet ogsaa, han virket veldig bereist! Da vi kom fram, viste det seg at vi ikkje fikk sjekke inn foer klokken 12, og bagasjen som vi maatte oppbevare paa et annet rom fikk me ikkje foer 13.30 -----> nedtur!! Men vi spiste frokost, det vil si meg, Hilde og Heidrun, og deretter gikk vi ned til Work & Travel Company. Eller foerst gikk vi litt opp, og saa enda lenger ned foer vi fant det. De var kjempe hyggelige, og det er de vi skal ha kontakt med gjennom reisen og de som skal skaffe jobb til oss, saa vi ble veldig fornoeyde :) :) Vi gikk opp igjen paa hostellet for aa sjekke inn. og da viste det seg at Heidrun, som hadde vaert ute for masse rot med reiseruten sin tidligere, ikkje var i systemet deres. Saa hun maatte sjekke inn paa et annet hostell.. huff!

No har vi faatt sovet litt og er nydusjet og freshe, saa no header vi ut for aa spise :)
Da maa dere hjemme ha det fint saa lenge, og saa skal vi proeve aa fylle paa med informasjon saa fort vi har opplevd noe spennende, og det blir sikkert ikkje saa lenge til :)
Tusen takk for den fine meldingen, Ingunn, den ble vi veldig glade for :) :)

Love ya all!!! <3

Skrevet av hildelinda 23:31 Arkivert i Australia Kommentarer (3)

1 dag igjen!

Reiseklar??

Hei alle sammen! No er endelig reisebloggen oppe og går. 1 dag igjen til avreise og panikken har slått oss. Sekken er halvferdig pakket og inneholder altfor masse. Det blir rart å ta farvel med de nærmeste og det blir nok ein tårevåt avskjed! No holder me på med de siste forberedelsene i forhold til papirarbeid og i måro har me ein laaang flytur forran oss! Reiseruta er som følger: Bergen - København - London - Sydney. Reiser fra Flesland 30.september, framme i Sydney 2.oktober 06.35 lokal tid. Tidsforskjellen er 9 timer. De første dagene skal me være på hostel med fleire backpackere for å få litt informasjon og veiledning til diverse praktiske ting. Det kribler i magen og det er ikkje lenge til me står på flesland no. Det blir rart å skulle reise med ein sekk som blir livet vårt de neste 9 månedene! Det blir en utfordring men den tar me på strak arm ;)

Me gleder oss kjempemasse til å få ein ny og spennende hverdag, oppleve den andre siden av jorden og bare ha det gøy! Samtidig som me kommer til å få masse erfaringer og nye innblikk. We'll be back =)

Hilde & Linda!

Skrevet av hildelinda 00:39 Arkivert i Norge Kommentarer (2)