Nimbin til Rainbow Beach :)

- Happy High Herbs, surfernes paradis, garasjefest og andre nordmenn ;)

all seasons in one day

Tirsdag 03. mars booket vi Fraser Island og Whitsunday Islands, og vi gleder oss saa syyyykt til det!! Etterpaa forlot vi vakre Byron og la ut paa vei til Nimbin, byen som er kjent for sine hurtigvirkende urter, og det er ikkje urter man putter i maten altsaa...! Siden vi kom oss seint av gaarde kom vi ikkje fram foer i halv syv tiden, men vi fikk likevel det inntrykket vi trodde vi ville faa av byen :) Den er skikkelig alternativ, alle gikk rundt med guttete hippieklaer eller lange fargerike kjoler. Det var masse kunst rundt om i byen, paa husveggene, buddhamalerier og skilt kor det stod "Happy High Herbs", "Rainbow Love, Rainbow Cafe", og en tilfeldig innbygger kunne fortelle oss at dette var den beste byen aa bo i i heeeeele verden :p Vi gikk forbi Nimbin Museum akkurat da det skulle til aa stenge, men eieren tilbydde oss og ta en tur gjennom, helt gratis, saa vi sa ikkje nei takk til det :) Og serioest, det var litt av et museum! Det var synd det var saa moerkt, men vi fikk no med oss den stooore mariuhanaplanten som var malt i taket, halve biler og alt mulig annet som han hadde stappet inni det lille bygget :)

Byens regler

Marihuanaplante i taket paa museet ;)

Vi dro derfra til Murwillumbah, og da vi var midt ute i skogen merket vi at vi nesten ikkje hadde bensin igjen paa bilen... Oooops! Tenk aa gaa tom for bensin midt ute i oedemarken uten noen hus, bare masse mygg og frosker!! Nei, takk! Heldigvis gikk det bra og vi parkerte bilen rett ved informasjonssenteret i byen, saa vi var klare til neste dag!

Onsdag 04. mars reiste vi til Mount Warning National Park og besteg et Mount Warning som er 1156 m.o.h, men det skal sies at vi ikkje startet paa 0 m.o.h ;) Turen var kjempe fin, litt tung, og spesielt det siste partiet! Det var kjeeempe bratt, eg tuller ikkje naar eg sier det var 65-70 grader beint opp!

Hilde klatrer

Linda klatrer

Men fy soeren for en flott utsikt paa toppen, du saag til alle kanter og det var helt nydelig!!

Halvveis til toppen

Paa toppen :)

Paa veien opp hadde vi en litt ekkel opplevelse. Eg, Linda, gikk foerst og eg saag meg rundt i den flotte regnskogen. Plutselig hoerer eg Hilde rope "Lindaaa!", eg snur meg og der ligger det en svart, en meter lang slange 20 cm fra beina mine!! Alt eg klarer aa si er "shit, shit, shit", og eg kjente hjertet i halsen! Det vaerste var at naar eg saag meg rundt, stod slangen rett opp fra bakken! Paa veien ned igjen hadde vi en litt mer hyggelig opplevelse, vi saag en wallaby, en liten kenguru, som hoppet rundt i skogen, og den var saa soet!!

En slik en saag vi

Vi brukte ca. 4 timer tur-retur, og etterpa stoppet vi paa en rasteplass og laget pannekakeroere :) Mens den stod og svellet gikk vi ned i et svoemmehull og tok oss et kveldsbad, det var kjempe herlig og det var kjempe nydelig der! Saa ble det pannekaker med honning og syltetoey paa til middag denne kvelden :)

Torsdag 05. mars dro vi til Lamington National Park, en to timers kjoeretur fra Murwillumbah. Paa veien stoppet vi ved Natural Bridge, en elv som har gravd seg vei gjennom et fjell og dannet en foss :) Du kan se fossen inni en hule, utrolig stilig!

Om kvelden naar det blir moerkt kan man se mange ildfluer i hulen, i tillegg til flaggermus ;) Vi tok oss en tur i Lamington N. P. og lagde oss middag der, og da kom det et tyskt par bort til oss, de var saa interessert i den flotte bilen vaar :) De hadde bodd i Australia i ca. 50 aar, og hadde lyst aa leie seg en bil og reise rundt i landet, saa de fikk seg en solid sightseeing i vindunderet vaart paa fire hjul :)

Fredag 06. mars var det Surfers Paradise som stod for tur!!

Eg som alltid har har lyst til aa gaa paa Madam Tussaud's i London, ble giret naar vi saag at de hadde et voks museum her ogsaa! Saa vi tok oss en tur innom det, men ble litt skuffet naar vi saag at alle kjendisene var plassert inni glassmontrer, saa vi kunne ikkje plassere oss ved siden av de og ta bilder :(

En eller annen og Einstein

Elvis og Michael Jackson

Og eg maa si at eg synes ikkje voksdukkene lignet saa veldig heller, skuff :( Men, men.. Vi fikk en guidet tur i Chambers of Horror, og det var kjempe interessant! Da var det en guide som fortalte om torturmetoder som ble brukt foer i tiden og voksdukker som viste dette. det var helt syke metoder de brukte, saa magene vaare veltet seg i loepet av turen og vi foelte oss ikkje helt vel etterpaa!
Vi gikk ned paa stranden og saag alle skyskraperne ruve over oss :)

Siden det er umulig aa parkere og sove i bilen noe sted i Surfers dro vi et stykke nord for byen, til bygda Jacob's Well. Vi hadde tenkt aa sove paa campingplassen der, men resepsjonen hadde stengt akkurat foer vi kom der, saa da stilte vi oss paa gjesteparkeringen utenfor. Vi lagde oss middag, saag filmen Holiday (som er saa soet <3) og gikk paa den lokale puben :) Den var ikkje spesielt fin, men det var no noen sjeler der og en mann som spilte gitar og sang. To lokale folk drev og danset, men ikkje akkurat saa veldig bra... Saa da den neste swing sangen ble spilt, reiste vi oss og viste de kordan det skulle gjoeres, og fikk applaus etterpaa :D :D
Etter den lille opptredenen vaer kom det noen folk bort til oss og inviterte oss med paa fest, saa da ble det fest i garasjen til en av de lokale, kor vi danset, og eg DJ'et litt, og koste oss til ut paa natten.. :)

Loerdag 07. mars soooov eg lenge, mens Hilde snakket med Ingvild paa telefon :) Saa tok vi oss et morgenbad paa den soete, lille stranden og sjekket inn paa campingplassen. Siden vi foerst var paa en campingplass tok vi en skikkelig vaarrengjoering. Vi vasket klaer, og vasket bilen vaar, ryddet og organiserte. Vi hadde veeeldig lyst paa taco denne kvelden, men den lokale butikken hadde ikkje akkurat rare utvalget, saa vi dro til en litt stoerre by 20 minutter unna, men vi fikk hakeslepp da vi saag at matbutikkene der, og det var et stort handlesentrum, stengte klokken fem!!! Seriost, til og med Prixen paa lille Valestrand stenger klokken aatte, liksom!! Nei, da ble vi saa sure at da ble det Subway og ferdigmat til middag paa oss!

Soendag 08. mars dro vi videre til Brisbane :) Vi stakk oppom Jucy for aa faa de til aa fikse kjoeleskapet vaart som ikkje funker skikkelig! Der moette vi en hyggelig franskmann paa vaar alder som skiftet batteriet, saa no skal det funke :) Han og en annen som jobbet der var saa greie og viste oss kor i Brisbane City vi kunne staa for natten, saa det var kjempe greit! De var ogsaa veldig overrasket over kor daarlig de hos Jucy i Sydney hadde vaert til aa gi oss informasjon om bilen, saa vi ble helt overhvelmet over kor hyggelige de var her i Brisbane!!
Siden det regnet saa og si alle dagene vi var i Brisbane, var vi ikkje saa altfor aktive utendoers.. Vi dro paa South Bank Parklands en dag, med lagunen og stranden som de har laget til midt i byen, og det var kjempe flott! En virkelig fin plass :)

Hilde og Linda med Brisbane City i bakgrunnen

Hilde slapper av med beina i vannet

Mens eg slapper av paa gjerdet :p

Dagen foer vi dro fra byen gikk vi ut med franskmannen paa Jucy, Seb, og kompisen hans. Siden det var tirsdag var det ikkje saa mange steder som var aapne, saa det endte med at vi i stedet for satt i bilen vaar og hadde vaart eget utested der :)

Seb, Hilde og meg

Det viste seg at batteriet vi hadde faatt da vi kom til Brisbane var gammelt (!), saa vi reiste oppom der onsdagen og fikk et nytt ett:)

Onsdag 11. Mars dro vi til byen Mooloolaba! Der bor Mailen, en som Hilde kjenner gjennom fetteren sin, Emil, de gikk paa skole sammen paa Gran Canaria :) Vi moette henne og en kompis av henne, Jens, fra Sverige og vi fikk se leilighetene deres, og fikk hilse paa romkameraten hennes Sandy. Baade Mailen og Jens studerer her i Australia :) Vi ble med de ut torsdagen paa en lokal pub langt ut i gokk, kor hele Universitetet tydeligvis befant seg denne kvelden. Saa vi stod i koe i 30 latterlige minutter, ikkje i by'n gjoer du det engang :p Men de var kjekt aa se Mailen og hilse paa mange av vennene hennes. Og det viste seg at det er flere nordmenn og svensker som studerer her, paa denne lille plassen :)
Loerdag dro vi til Emundi markedet litt utenfor Mooloolaba, som visstnok skulle vaere det beste markedet i hele Australia. Det var kjekt aa gaa der, men det var veldig likt alle andre marked vi har vaert paa i loepet av turen vaar, og vi synes at Queen Victoria Market i Melbourne fremdeles er det beste :) Om kvelden dro vi til Mailens place og laget taco der :) Etterpaa moette vi kompisen hennes Phil, og vi dro alle sammen paa en latino club, trodde vi, men det viste seg at det var i det lokale golfklubbhuset og det var det lokale latino danselaget som hadde skipet til denne kvelden :p Men vi fikk laert noen grunnsteg til dansen Lambada, og saa kunne man danse som man ville paa dansegulvet :) Det var veldig fint og stilig pyntet til, men vi var blant de yngste der.. Eg saag en fyr som danset cubansk salsa, slik som eg danser hjemme, og spurte han om en dans :) Det var utrolig kjekt aa danse salsa igjen, med noen som virkelig kan danse, det var goey :D Vi tenkte oss ut senere paa kvelden men det endte opp med at alle gikk hjem og la seg for vi var saa troette! Soendagen lagde vi middag med Mailen igjen, i dag Wok.

Hilde og Mailen kokkelerer

Sandy, meg og Hilde

Etterpaa gikk ut paa puben O'Mailleys, som er der alle studentene samles soendagskveldene, med karaoke og dansing :) Det var kjedelig aa si ha det til Mailen, siden vi hadde hatt det saa kjekt disse dagene :(
Mandag vaaknet vi av at solen steiket i bilen, saa vi gikk ned til en elv like ved og laag der og solte oss hele dagen :) :)

Elven i Mooloolaba

Det var kjempe deilig, men sinnsykt varmt, og i dag smurte vi oss med litt lavere faktor enn vanlig, og jammen santen fikk vi farge :D :D Vi ble litt roed, men eg ble brun!! Tenk det, dette er et hoeydepunt paa reisen, eg har faktisk faatt brunfarge :) :)

Well, we do!

Vakkert

Vi dro videre Noosa og fant oss en parkeringsplass gjemt i sentrum, og sov der for natten.

Tirsdag 17. mars ringte vi Grethe klokken 9 her, det vil si akkurat midnatt hjemme og sang bursdagssangen for henne!!! Weee, hun ble kjempe glad, det var koselig!! Vi gleder oss til aa komme hjem og se henne og alle de andre dypt savnet vennene vaare!! :D I dag tok vi oss en 6.9 km rund tur i regnskogen og langs kysten her i Noosa, og det var kjempe flott!!

[i]Ut paa tur, aldri sur

Eg har ikkje lyst aa falle ned i disse klippene

Nydelig strand

Vi saag en koala langt oppe i et tre (<3) og en firfisle som klatret i et tre, saa flott!!

Koala

Vi elsker Noosa ogsaa, vi!

Etterpaa gikk vi paa stranden og badet, vi maa bare benytte de sjansene vi faar til det no, for etter Fraser Island kan man ikkje bade i sjoen paa grunn av stingers i vannet, maneter som brenner deg og i det vaerste fall kan vaere doedelige! Vi kjoerte til Rainbow Beach, kor vi skal reise til Fraser Island fra, og parkerte bilen ved siden av en Shell stasjon. Da vi holdt paa og pakke sekkene vaare til turen, kom det en City Council mann og sa til oss at vi ikkje kunne sove i bilen der. Eg spurte han kor No camping-skiltet stod, og han svarte at det kun var lov aa parkere der, men ikkje sove der. Eg sa at det var jo ingene forskjell paa om vi sov i bilen eller ikkje, det er jo bare en bil, det er jo ikkje som at vi slaar opp et telt!! Han sa at eg var den foerste han hadde moett som hadde kranglet paa det, men altsaa regelen hans er jo helt taapelig! Vi ble med paa aa flytte oss, og han viste oss et annet sted vi kunne staa, og veien der var fullpakket med campervaner, langs hele veien.. kor er logikken???!!
Anyway, i morgen skal vi paa Fraser!!!!!!! :) :) :)